Wachtwoord vergeten?
Live reportage
Fejd & Saltatio Mortis in de Effenaar

Fejd & Saltatio Mortis in de Effenaar

Het was een rustige donderdagavond in Eindhoven toen er voor de Effenaar vooral Duits werd gesproken. Het leek alsof er een bus met Duitsers met de diehard fanbase van Saltatio Mortis een kijkje kwamen nemen in Eindhoven waar de band een show weggaf met het Zweedse Fejd in het voorprogramma.

Fejd

Fejd is allang geen kleine band meer. Iets wat ooit begon als een studioband met het oogpunt op het maken van traditionele Zweedse folk met een bass-drum er onder is nu een volwaardige band. Dit optreden markeert het allereerste optreden van Fejd in Nederland.

De band kreeg ruim een half uur om het publiek onder de indruk te krijgen van hun muziek. Ze openden met Offerök, wat afkomstig is van het debuut album Storm. De sfeer zat er meteen goed in, het publiek (wat inderdaad grotendeels Duits leek te zijn) was direct enthousiast toen na het intro de formule van Fejd losbarstte. Wat het geluid betreft, mijn inziens lag de bass-drum te hoog in de mix waardoor de prachtige melodieën enigszins verloren leken te gaan in het geweld, en Fejd meer weg kreeg van een metal band dan van een folk act. Ook het harde geluid droeg hier aan bij.

Onder andere Vårstäv, Rimfaxe, Storm en Drangen Och Krakan passeerden de revue. Het enthousiasme van de band, in combinatie met superieure muzikaliteit (de tracks klonken minstens even goed live als op het album!) maakten dit een gedenkwaardig eerst optreden in Nederland.

Gezien het feit dat de band langzamerhand steeds meer fans begint te krijgen, mede dankzij de voortdurende populariteit van folk metal evenals folk zoals voorgeschoteld op Keltfest en Folk Woods, hoop ik dat ze binnen niet al te lange tijd de kans krijgen om een headliner optreden te spelen.

Saltatio Mortis

Toen was het tijd voor waar de meesten voor gekomen waren: Saltatio Mortis. Voordat de band opkwam werd er al op een “We Will Rock You”-achtige manier synchroon door het publiek op het podium geslagen met de vuisten. Zanger Alea der Bescheidene kwam met een witte rok het podium opgestormd en het kleine podium van de kleine zaal stond propvol. Er werd van start gegaan met Ode an die Feindschaft van het nieuwste album Sturm Aufs Paradies. Vanaf de eerste noot waren vooral de Duitse fans zwaar enthousiast en lieten dit merken om bij elk catchy stuk mee te klappen. Dit kunstje flikten ze bij Fejd al maar het goed bedoelde enthousiasme ging mij naar verloop van tijd lichtelijk op de zenuwen werken. Een ander minpunt was dat zanger Zanger Alea der Bescheidene het publiek in het Duits toesprak. Dit is ook begrijpelijk omdat de verhouding Duitsers – Nederlanders niet helemaal in balans was maar vind ik het niet meer dan normaal dat je in het buitenland niet je eigen taal gaat spreken. Wel dient er gezegd te worden dat de band enthousiast was en dat de gekke jiujitsubewegingen van de zanger vermakelijk waren om naar te kijken en dat dat toch aardig wat goed maakte. Van elk album werd er genoeg gespeeld en de lange setlist zorgde ervoor dat er een aardig lange show neer werd gezet en dat alle hitjes voorbij kwamen.

Het was een tweeledige avond waarbij Fejd een uitstekende show neer had gezet en Saltatio Mortis wat mij betreft beter vervangen kon worden door In Extremo. De fans konden hun geluk niet op en mij is bekend dat op menig Duits festival Saltatio Mortis met open armen wordt ontvangen maar in ons eigen land is deze muziekstroming weinig vertegenwoordigd. Een aardig vermakelijke avond waarbij binnen het publiek onze oosterburen domineerden.

Locatie: Effenaar, Eindhoven | Datum: 24-11-2011 | Lineup: Saltatio Mortis, Fejd

312 weergaven | FavoriteLoadingToevoegen aan favorieten
Deel Fejd & Saltatio Mortis in de Effenaar