Wachtwoord vergeten?
CD recensie
Moonspell – Alpha Noir
84/100

Moonspell – Alpha Noir

Het Portugese Moonspell weet sinds hun debuut Wolfheart uit 1995 een bijzondere mix van donkere metal en emotie neer te zetten.  De gothicformatie bracht in 2008 hun laatste album uit en liet vier jaar op zich wachten waarbij er ook van platenlabel verwisseld werd. Nu, 2012, is het tijd voor een splinternieuw album welke de titel Alpha Noir heeft gekregen. Het betreft eigenlijk een dubbelalbum want bij het aanschaffen van Alpha Noir krijg je gratis het tweelingbroertje Omega White in handen. Omdat wij van de platenboer slechts Alpha Noir ontvingen beperken we ons hier tot dit album.

Wederom slaagt Moonspell erin om ons mee te slepen in hun eigen hermetische duisternis, een duisternis waar wolven huilen, waar het angstzweet bij je uitbreekt. Axis Mundi trapt af met een mysterieus, donker, grauw, grijs en heftig nummer waarbij zanger Fernando Ribeiro zijn kenmerkende rauwe grunts laat horen. In Lickanthrope horen we het visitekaartje van Moonspell: huilende wolven en de mysterieuze donkerte waar Moonspell zo goed in is te vertalen naar auditieve kunst. Het titelnummer is er één die er zeker mag wezen maar het is toch vooral het nummer Love Is Blasphemy en Grandstand die met kop en schouders boven deze nieuwe Moonspell uitsteken: behalve de snoeiharde metal en pompende drums zit hier ook een flinke dosis melodie, koren en keyboards in verwerkt. Een gothic-achtige sfeer wordt neergezet welke precies aansluit bij de tekst. Vooral de akoestische rustieke interlude op het einde van Grandstand zorgt voor de nodige dynamiek. Topsong!

Moonspell laat met Alpha Noir horen dat ze nog steeds topmateriaal kunnen afleveren. Emotionele en donkere metal zonder te overdrijven. Zanger Fernando Ribeiro weet met zijn heftige strot een stempel te drukken op een nieuw meesterwerkje waar menig fan van de band gelukkig van zal worden. Heftigheid ontmoet rustieke emotionele muziek. Moonspell flinkt het ‘m weer!

Releasedatum: 27-04-2012 | Label: Napalm Records | Website

01. Axis Mundi
02. Lickanthrope