Wachtwoord vergeten?
CD recensie
Gojira – L’enfant Sauvage
90/100

Gojira – L’enfant Sauvage

Het Franse Gojira neemt altijd de tijd om te sleutelen aan een nieuw album. Het laatste album The Way of the Flesh dateert alweer uit 2008. De band, die stijlen zoals Groove Metal, Progressive Metal en Death Metal combineren tot een eigenzinnig geluid, staat bij elk album weer garant voor een portie hoogwaardige muziek waarbij een enkele luisterbeurt niet genoeg is om de complexe muziek te doorgronden. Dit is ook zeker het geval bij het nieuwste werk van dit Franse kwartet welke gedoopt is tot L’enfant Sauvage wat vertaald iets als ‘Het Wilde Kind’ betekent.

Als luisteraar zul je worden meegesleept in een vijftig-minuut durende stroom van extreme invloeden die je moeilijk zult bevatten. Pas na een derde, vierde of pas vijfde keer dringt L’enfant Sauvage tot je door en kun je pas echt een oordeel vellen. Zo opent dit album zowel letterlijk als figuurlijk met een explosie die geheel toepasselijk Explosia genoemd is. Loodzware riffs, Meshuggah-achtige praktijken die door merg een been gaan waarbij de band van de ene riff naar de ander gaat zonder dat het onlogisch of onsamenhangend klinkt. Dit is iets wat je moet kunnen! Bij het titelnummer worden alle registers opengetrokken en stellen deze stokbroodvreters de trommelvliezen van je oren op de proef: van refreinen met mooie cleane zanglijnen tot de diepste grunts, van ingewikkelde ritmes naar gepolijste ritmiek. Double bass zei u? The Axe is wat wij u aanraden. Geserveerd met mokerharde gitaarriffs waarbij uw nekspieren gegarandeerd op de proef zullen worden gesteld.

Maar het zijn toch vooral de intelligente terugkomende elementen die de muziek van Gojira zo speciaal maken. Het deuntje in The Wild Healer komt later verkapt terug in The Gift of Guilt wat tevens één van de sterkere nummers van de plaat is. Ook Pain Is A Master wil ik je niet onthouden: een schitterend vuurwerk van melodie en pure agressie. De double bass vloeit rijkelijk en de ritmes zijn om bij de smullen. Pure porno voor ritmofielen. Gorjia zou Gojira niet zijn als ze één nummer iets geheel anders doen. Ditmaal is dat bij Born In Winter waarbij alle agressie en furiositeit achterwege gelaten wordt en er ruimte gemaakt wordt voor een ingetogen Gojira. Progressieve rock met psychedelische invloeden waarbij je kunt wegdromen tot je een ons weegt. Het werkt toe naar een grootse climax die langzaam weer ruimte maakt voor de kalmte waarmee het nummer begon. Het is muziek schrijven op hoog niveau, een niveau dat alleen de meester zal beheersen welke in dit geval Gojira heet.

Op het moment dat Gojira een nieuw album aankondigt weet je gewoon dat deze Fransen bezig zijn met het in elkaar zetten van een vernuftig technisch hoogstandje. Vergeleken met ouder werk is L’enfant Sauvage een wat logischere eenheid geworden. De nummers zijn meer op elkaar afgestemd maar het doet niet af aan de indruk die het album meteen op je zal maken. Heel veel nieuws biedt dit nieuwe album niet. De kunstenaars zijn hetzelfde en opereren binnen hun eigen perceptie op het muziek maken maar dat wil niet zeggen dat ze nog steeds niet in staat zijn om ons een meer dan hoogwaarde portie metal voor te schotelen. Chefkok Gojira serveert u hun culinaire hoogstandje die verrukkelijk smaakt. Wat zeg ik? Subliem!

Releasedatum: 26-06-2012 | Label: Roadrunner Records | Website

01. Explosia
02. L’Enfant Sauvage